torsdag 14 november 2013

Utbildning för ridlärare

Igår var det fortbildning för ridlärare och instruktörer på Lurbo RK med KG Svensson. KG har funnits med i ridsporten väldigt länge och varit inblandad inom många olika delar, bl.a. som domare i olika discipliner, tävlingsryttare och lärare på Hippologen. Man kan lätt säga att han är en av de mest meriterade tränarna i Sverige. Han är också ett stort namn inom tömkörning och även extriördomare. 

Igår kom han i alla fall till Lurbo för att inspirera instruktörer och ridlärare. 25 personer var på plats för att ta del av hans kunskap.


Först började de med teori och KG pratade bl.a. av vikten av den lätta sitsen träna balans och följsamhet. Sedan gick alla ut i ridhuset och KG visade lite tömkörning.


Efter det var det hoppning på schemat. Fyra personer red och de andra stod med i ridhuset och lyssnade på KG när han förklarade övningar och diskuterade hur man skulle tänka när man håller träningar. Hästarna skötte sig fint (särskilt min som var med och hoppade trots att inte jag gjorde det!).

Efter lunchen genomfördes sedan två grupper med dressyrträningar. Detta med samma upplägg där deltagarna stod med i ridhuset och kunde följa träningarna på nära håll och ställa frågor. 

Remi (min häst) var väldigt nöjd och ganska trött när han kom hem på eftermiddagen, och det tror jag många av deltagande instruktörer också var. Roligt var det i alla fall för mig. 

Det verkade också som om de gillade soppan jag ägnade onsdagkvällen åt att förbereda också så det var ju ett plus (man får ha många strängar på sin lyra om man ska vara distriktskonsulent). 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar