fredag 25 april 2014

Min ridklubb

Igår var jag i Stockholm på möte och på kvällen ordnade Stockholms Ridsportförbund tillsammans med SvRF en inspirationskväll kring ett nytt material som heter Min Ridklubb. Min ridklubb är ett material som kan vara ett stöd för föreningens styrelse att utveckla föreningen. 

Igår kväll var det också en föreläsare på plats från ett företag som heter Medlemsutveckling och han pratade mycket om det här med engagemang och hur man inte bara rekryterar nya medlemmar utan också skapar engagemang hos dem man har. 

Först fick vi fundera på vad det var som gjorde att vi hade blivit med i en ridklubb från början - ganska många svarade (kanske inte så förvånande) hästen och ridningen. Sen gällde det varför vi var kvar i föreningen - och då kanske det handlade mer om sociala bitar, att man trivdes att folk var snälla och att det var roligt. Sen kom vi in på den lite mer komplexa delen - varför man engagerar sig i föreningen. En viktig nyckel för alla som vill få fler aktiva är ju att börja med att fråga sig varför man själv är aktiv. Här var svaren mer spretiga. För att man ville bidra, eller förändra. För att man ville hjälpa till eller ge tillbaka till föreningen för att man själv blivit väl bemött när man var ny. Några ville hjälpa till för att alla andra gjorde det och det var roligt. 

Föreläsaren från Medlemsutveckling fortsatte med att prata om fyra delar som man anser behövs för att skapa aktiva medlemmar

1 Viktigt
2 Trevlig

3 Roligt
4 Givande


Alla dessa saker behöver inte finnas för att skapa engagemang men några av dessa brukar vara drivkraften till att människor engagerar sig. 

Många av de som var där vittnade om att bli inkluderad, att bli tillfrågad var den avgörande faktorn i att engagera sig. Flera trodde att fler skulle engagera sig om de blev tillfrågade, och visste vad som förväntades av dem.


Jag tror det är väldigt sant. De flesta vill vara med och hjälpa till, men ingen vill verka dum eller okunnig. Om man är ny är det extra läskigt att tacka ja till att hjälpa till om man inte vet vad det är man ska göra. Kanske framstår man då som okunnig. 

Hur skapar man då mer engagemang och delaktighet? Den ständiga frågan, som förmodligen inte har ett lätt svar. Men jag tror att om medlemmar känner sig delaktiga och välkomna och vet hur de kan göra rätt, då hjälper folk gärna till. Om de får en konkret fråga om att kanske baka en sockerkaka till kaféet, eller kanske hjälpa till och bära fram hinder kvällen innan ett par timmar. Då är det lättare att säga ja än om man får frågan att sitta i styrelsen eller göra något mindre konkret på någon tävling.

Har man sedan bakat den där sockerkakan och får höra hur bra den sålde i kaféet. Eller får ett ordentligt tack för att man hjälpte till att bära fram bommarna. Ja, då kanske man vågar sig på att stå i insläppet eller på banan vid nästa tävling. Eller kanske bakar två kakor...

Man får nya vänner, man känner sig delaktig i ett större sammanhang - och det är ju faktiskt roligt. Jobbig, ja visst, tidskrävande - ja det också. Men det är roligt. Vi skapar något tillsammans och vi har skoj. Trots att det kanske bara handlar om att vi bär massor av saker på vår fritid. 

Så inkludera de som inte varit med tidigare är mitt råd. Och säger de nej? - Fråga igen en annan gång. Ge konkreta förslag på uppdrag istället för allmänna "kan du hjälpa till" eller "vi behöver funktionärer". 

Många ungdomar som engagerar sig senare säger just det, fråga igen. -"Första gången kanske jag inte vågade säga ja. Sen funderade jag på det, sen frågade ingen igen. Om jag hade fått frågan fler gånger hade jag engagerat mig mer." 

Det kan verka tjatigt men jag tror att det är bra med lite tjat - så länge det är uppmuntande "vi skulle tycka det var så roligt om du också kom" eller "vi behöver din hjälp, du bakar ju så himla goda bullar". Mer än "ingen hjälper till", "kan någon komma och bygga hagar". Ja ni förstår vad jag menar. 


Trevlig helg och njut av solen och alla ni som ska ut på tävlingar - säg nåt uppmuntrande till alla de som engagerar sig för att det ska bli tävlingar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar