lördag 1 februari 2014

Nymodigheter på kansliet

Jag har ju tidigare sagt att jag ska försöka ge er lite personlig information om vi som är aktiva inom distriktet. Jag började ju (helt ödmjukt) med mig själv, och nu är det dags för vår nya stjärna: Johanna Blom.

Johanna smygstartade på kansliet i våras när hon gjorde sin praktik på Hippologprogrammet hos mig på kontoret i åtta veckor. Uppenbarligen blev hon inte avskräckt eftersom hon nu är tillbaka och stöttar mig på 20% eftersom jag är delvis föräldraledig. Jag har bett Johanna att beskriva sig själv så att ni får lära känna henne lite extra bra. Här är hennes berättelse:

 Jag heter Johanna Blom är 26 år och bor i Uppsala, med min 2 åriga blandrashund Molly och hästen Figaro som jag lånar av syrran när hon inte har tid. Jag finns på kontoret tisdag förmiddagar och torsdag eftermiddagar, där jag sköter administrationen runt tävlingar, gröntkort och instruktörsfortbildningar mm, när jag inte finns på kontoret så arbetar jag som ridlärare hos Uppsala Akademistall/UVFK där jag har lektioner på alla nivåer för såväl ungdomar som vuxna.  

Min hästanknytning började efter mycket tjat i slutet av 90-talet då jag tillslut fick börja rida hos Uppsala Ponnyklubb. Det var precis så skoj som jag förväntat mig och jag blev hästbiten direkt. Jag blev kvar hos UPK och blev så småningom skötare, stallvärdinna och träningselev. På gymnasiet gick jag hästhållning på Jällaskolan - några mkt roliga år och det var då jag bestämde mig för att satsa på häst på heltid, jag gick ungdomsledarutbildningen, tog SvRFs hästskötardiplom och gjorde praktik i två hoppstall med tävlingshästar. Under tiden på Jällaskolan var jag även med i JHSF ungdomssektion. 
  
Efter gymnasiet drog min goda vän Sussi med mig ner till Tyskland och Schockemöhle (Mühlen). Där jobbade jag med hopphästar, det blev även ett kort stopp hos Holsteiner Verband då jag följde med en ryttare norr över, men kände att den arbetsplatsen inte var något för mig, så jag åkte ner till mina vänner hos Sckockenmöhle en helg. 

Den helgen träffa Anja som är ansvarig för dressyrhästarna hos Paul, hon visste att Andreas Helgstrands hästskötare skulle sluta, så hon ringde Espen på Blue Hors. Resten är historia...  I november 2007 började jag på Blue hors och blev Andreas Helgstrands tävlingshästskötare. Året efter startade Andreas sitt eget företag Helgstrand Dressage APS, och då fick jag jobbet som head groom och fortsatte följa med Andreas på tävlingar. 

Några höjdpunkter från tiden hos Andreas:
-          2008 WC final med Casmir
-          2008 Don Schufro vinner Lingen GP + GP kür
-          2008 Casmir och Laget kommer trea i CHIO Aachen
-          2008 Don Schufro blev danskmästare
-          2008 OS i Hong Kong med Don Schufro, laget tar broms
-          2009 Hönnerups Diver blir världens bästa 5åriga dressyr häst och Donna Uniqe blir tvåa
-          2009 EM med Tannenhof´s Carabas
-          2010 Donna Uniqe blir världens bästa 6 åriga dressyrhäst. 

  
Hösten 2010 började ett nytt kapitel i mitt liv, jag började plugga på Hippologprogrammet inriktning ridhäst med special inriktning SRL 2 och ledarskap och entreprenör, jag har läst kurser på alla tre riksanläggningarna. Under treans VFU(Verksamhets förlagd utbildning) period gjorde jag praktik hos Malin här på distriktet och nu sitter jag här...

Som säkert alla förstår har jag (Malin) många frågor till Johanna om OS och andra spännande saker. Vid tillfälle hoppas jag att Johanna ska kunna berätta mer om sina erfarenheter som hästskötare åt en av världens bästa dressyrryttare, kanske på något ungdomsforum? Skulle inte det vara skoj? Johanna är också medskyldig till mitt val av hingst till min fölunge. Det blev ju, efter Johannas råd, Skovlens Rafael e: Blue Hors Romanov, ue: Don Schufro. Fölisen ska komma i mitten av april och jag kommer såklart att visa upp bildbevis på underverket senare... (om allt bara går som det ska...)

Nu ska jag gå och diska undan sekretariatskursens lunch (allt-i-allo-malin)
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar