tisdag 8 oktober 2013

Ledare

Igår var jag på möte med några personer från olika nivåer inom Svenska Ridsportförbundet. Ämnet var ledare och ledarutveckling. Vi har ju i vår organisation massor av ledare. Hur ska vi se till att stötta dessa på bästa sätt. Intressant ämne och bra diskussioner.

Efteråt tänkte jag på just det här med alla ledare, på alla nivåer. När jag red på Huvudsta i Stockholm när jag var liten var "ledare" helt solklart den person som gick bredvid hästen och ledde den när man red (så att man vågade rida!). Annars är kanske lätt att tänka på ridläraren, eller styrelseordföranden som ledare, men vi har ju så många. Massor av olika personer som tar på sig ledarroller i olika sammanhang. Som  hjälper till, som visar vägen som tar ansvar. Det gjorde ju även de där tjejerna (för det var mest tjejer) som tog ansvar att hjälpa oss nybörjare och gick varv på varm i manegen hela eftermiddagen. 

Ungdomsledare, skötare, tävlingsledare, domare, tränare, funktionärer och många fler. Men sen tänkte jag att ledarskapet är inte bara en formell titel, det är ju något mer. Något som vi ofta brukar hänvisa till att hästarna lär oss. "Man lär sig bra ledarskap i stallet" brukar man ofta höra. Det finns ju till och med en avhandling av Lena Forsberg som behandlar hur man formas till att bli handlingskraftig och ta ansvar av att växa upp i stallmiljö. Vad är det för något vi lär oss från hästarna? Vad är en bra ledare? Någon som är trygg, konsekvent och tydlig kanske någon säger? För det är väl bra att vara när man har hand om hästar?! I Lenas rapport står det att förmågan att kunna hantera hästen handlar "i första hand inte om fysisk styrka utan snarare om en förmåga att kommunicera." Kanske är det bra ledarskap? Att kunna kommunicera med andra. Djur och människor. 

I stallet, och i styrelserummen, finns både de som fått ledaruppdrag och de som är ledare på andra sätt för att någon annan ser dem som ledare eller förebilder. Stallmiljön och ridklubbarna är en miljö där människor i alla åldrar och på alla nivåer kan mötas. Det är viktigt att vi alla tänker på att vi kan vara förebilder, och ledare, för någon annan. Det är därför alltid viktigt vad just jag gör och hur jag utövar mitt ledarskap i samspel med andra. Kanske kan det vara avgörande för hur just den personen jag möter idag känner inför att våga vara ledare i framtiden. 

Det är många framgångsrika ledare som vittnar om att de fått sin skolning i ridklubben, inte minst Karin Mattson, Riksidrottsförbundets ordförande:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar